Minun piti tänään kirjoittaa lasten elatusmaksuasioista. Eilisen yllätyksen jälkeen muutan vähän aihetta.

Meillä on yhteistä omaisuutta. Pieni mökki, jossa asuu isäni. Mies olisi halunnut ostaa puolikkaani viime kesänä mitättömän pieneen hintaan. Kieltäydyin, koska isäni asuu siinä. Hän on jo iäkäs ihminen ja toivon, että hän asuu tuossa mökissä, kunnes aika hänestä jättää.

Mökkiin kuuluu rantasauna. Lämmitin sitä kesällä pari kertaa. Se on lähellä minun omaa pihapiiriä. MIeskin lämmitti muutamia kertoja ja piti illan istujaisia. Mikäs siinä. Syksyllä hain kiulun ja löylykauhan pois saunasta, että pesen ne. Seuraavana päivänä mies laittoi viestin, että varastan yhteistä omaisuutta. Vastasin, että taitavat olla itseasiassa minun ostamiani.

Kävin eilen kävelyllä koiran kanssa lähimetsässä. Ihmettelin traktorinjälkiä lumessa ja seurasin niitä. Ne veivät rantasaunalle. Vaivoin sain jäätyneen oven auki ja otsalampun valossa tiirailin sisälle.

Mies on varastanut saunasta kiukaan.

Ihan oikeasti. Todella. Nähnyt vaivaa, hakenut traktorilla raskaan puulämmitteisen kiukaan. Voiko ihminen olla niin lapsellinen, vai onko kyse ihan suoranaisesta hulluudesta?

Arvatkaa mitä. Minä en aio mainita havainnosta hänelle mitään. MInulla on varastossa vanha puukiuas. Asennan sen saunaan kesällä vähin äänin ja jatkan saunomista entiseen malliin. En puhu miehelle asiasta sanaakaan. Oikeasti minun pitäisi tietenkin tehdä asiasta rikosilmoitus, etenkin kun kyse on meidän puoliksi omistaman yhtiön tontilla sijaitsevasta omaisuudesta. Mies on varastanut yhtiön omaisuutta.

Luulen, että häntä kuitenkin raivostuttaa eniten se, että minä en korvaani lotkauta. Ja vielä enemmän se, kun hän eräänä kauniina kesäpäivänä huomaa, että rantasaunan piipusta nousee savu.

 

Eilinen oli muutenkin tapahtumarikas. Rakas ex-ukkokultani tuli Karia vastaan kapealla soratiellä aamulla. Kuningas ajoi tulenpunaisella Mersullaan keskellä tietä kuin reikäpää, jolloin Kari joutui ajamaan autonsa niin laitaan, että eturengas oli jo poissa tien päältä. Kehotin Karia tekemään rikosilmoituksen. Itse saman kokeneena en seuraavalla kerralla jää ihmettelemään mitään. Soitan välittömästi paikanpäältä poliisit. Samaa suosittelin Karillekin.