Kesä 2016 meni. Erosta on vuosi ja pari kuukautta. Elämä on tasoittunut, mutta mielipuoli ei ole tervehtynyt. Hänen käytöksensä on yhtä oikukasta ja ailahtelevaa kuin ennenkin. Hän käyttää mitä ilmeisemmin runsaasti aikaa ja energiaa miettiäkseen, miten voisi minun elämääni hankaloittaa.

Eron yhteydessä ostin talon puolikkaan häneltä. Maksoin kalliit varainsiirtoverot (avopuoliso). Loppukatselmus oli tekemättä ja kesäkuussa ex ja vastaava kävivät tontilla. Papereita täytettiiin. Eilen sain rakennusvalvonnasta kirjeen, että rakennuslupa on yhä jotenkin kesken. Mitään papereita ei ilmeisesti ole toimitettu rakennustarkastajalle, mitä viime kesänä tehtiin. En tiedä mitä tehdä. Aion kertoa rakennusvalvontaan koko tarinan ja odotan sieltä ohjeita.

Viime viikolla narsku pyysi minua hakemaan lapset hoidosta. Hain tietenkin ja kysyin, jäävätkö yöksi vai monelta hän hakee. Ilmoitti hakevansa ennen klo 18, että käyvät vielä saunassakin. Se oli keskellä viikkoa. Lopulta hän haki lapsensa vähän ennen klo 21. Siihen aikaan niiden pitäisi olla kyllä nukkumassa. Istuin keittiön ikkunassa vahtaamassa, koska hän suvaitsee saapua ja ajattelin, että samalla tavalla olen odottanut häntä, kuunnellut hänen tyhjiä lupauksiaan edelliset kymmenen vuotta. Se, että erosin, ei näköjään poista sitä tosiasiaa, että minä saan edelleen elää hänen ehdoillaan. En tiedä, mitä tehdä. Kyse on lapsista. En tietenkään kieltäydy omien lasteni kanssa olemisesta.

Lauantaina kävin tuttavan luona iltaa istumassa ja jäin yöksi. Kun sunnuntaina tulin kotiin, autosta oli toinen takarengas taas tyhjä. Kummallista. Ne on ne viime syksynä ostetut uudet kesärenkaat. Olleet auton alla kolmisen viikkoa, kun ajoin vanhat loppuun. Erikoisia yhteensattumia aina minun pihalla. Ehkä se on tarkoituskin. Saada minut vainoharhaiseksi. Ajaa hulluuteen. Aina vilkuilemassa olan yli. Aina miettimässä, mitä se nyt on saanut päähänsä.

Narsisti on yrittänyt ennenkin kääntää minut omia ystäviäni vastaan. On ollut lukuisia tuulesta temmattuja tarinoita siitä, että X tai Y on sanonut minun tehneen tai sanoneen sitä tai tätä. Kävin yhdessä ulkoilmakonsertissa viime kuussa. Narsku laittoi viestiä, jossa totesi, että olen ilmeisesti ulkona ja lapset on kai jollain lapsen vahdilla, että miksi en ole häneltä kysynyt voiko katsoa lapsia. Lapset oli tokikin kotona, minun ystävä oli heitä katsomassa. Konsertissa olin autolla ja menin klo 22 takaisin kotiin. Tämä kaikki minun piti tietenki selostaa hänelle, vaikka eihän se hänelle kuulu! Sitten sain taas kuulla olevani huono äiti, alkoholisti, en koskaan ajokunnossa jne. Hän itse oli kuitenkin naapuripitäjässä jollain kaverillaan ryyppäämässä - sinne kai minun olisi lapset pitänyt viedä... ? Tässä yhteydessä hän väitti, että ystäväni Taina olisi hänelle kertonut, missä olen (konsertissa). Kysyin asiaa suoraan Tainalta. Ei pitänyt paikkaansa, kuten arvasinkin.

Nyt hän oli tarjoutunut menemään tekemään samalle Tainalle ILMAISEKSI remonttia. Sinkku ja pienituloinen ei tietenkään kieltäydy, ja niin tämä sankari on siellä remontoimassa. On kuulemma niin paljon ylimääräistä aikaa ja tekemisen puutetta. Ikävä kyllä joudun tekemään tässä kohtaa valintani. Taina saa siirtyä vähän kauemmas elämässäni. En halua olla läheisissä väleissä kenenkään exän kanssa kaveeraavan kanssa, koska en halua, että kukaan vahingossakaan mainitsee mitään tekemisistäni hänelle.

Kerroinkohan jo viime kesän ystäväpariskunnasta? Miten ex-mieheni kieputti tämän miehen, joka on minun parhaan ystäväni aviomies, pikkusormensa ympärille niin tiukasti, että minun ja Pekan välit menivät kokonaan. Pekka uskoi kaikki exän selitykset siitä, miksi erosimme, miten hirveä ihminen olen, miten olen vienyt hänen omaisuutensa ja tuhonnut hänen taloutensa. Miesparka. Kummasti Pekka on nyt ottanut etäisyyttä tähän minun entiseen mieheeni. Vuoden aikana on tullut väistämättä ilmi, että kaikki narsistin ihmissuhteet on hyötysuhteita, jossa narsisti on aina saamapuolella. Hän ei ole vilpitön eikä auttavainen, vaikka niin antaa ymmärtää ja hetkellisesti voi niin tuntua. Hän on kylmä ja laskemoiva ja miettii koko ajan, miten voisi hyötyä muista ihmisistä ympärillään. Pekan ilmaiset työkuukaudet hänen hommissaan eivät olleet johtaneet luvattuun vastapalvelukseen. Minä kyllä tiesin, miten tässä käy. En sekaantunut lainkaan Pekan ja exän asioihin, koska tiesin, että ex ei pysty pitämään valheitaan kauaa pystyssä, vaan totuus tulee ilmi. Kuka tahansa normaalilla järjellä varustettu ihminen huomaa kyllä, miten näiden ihmissuhteet toimii. Hyvä vain, olen saanut lapseni kummit ja ystäväni takaisin <3

Lokakuun alusta pitäisi vahvistaa uudestaan elatussopimus. Toivokaa minulle voimia siihen. Tuskin tulee olemaan helppoa, sekään.